Angielski w przedszkolu – jak uczyć, żeby było efektywnie
Angielski w przedszkolu
Angielski w przedszkolu stawia przed nauczycielem języka obcego wiele wyzwań. Nauka szkrabów w wieku 3 – 6 lat, do tego w dużych grupach, często liczących ponad 20 osób, może przyprawiać o zawrót głowy. Grupy te są pełne dzieci, które szybko rozpraszają się, a ich możliwości skupienia się i pozostania w jednym miejscu, nie przekraczają 5 minut.
Grupy te są bardzo zróżnicowane również pod względem umiejętności uczenia się i zdolności przyswajania informacji. Zdarza się, że nie postawiono jeszcze niektórym dzieciom diagnozy o spektrum autyzmu, ADHD bądź mutyzmie. Nauczyciel nie ma zatem wiedzy jak pracować z dzieckiem i jakie wymagania może mu stawiać.
Nauczyciel języka obcego często przychodzi do grup na chwilę i stosunkowo rzadko: na jedną lub dwie lekcje w tygodniu. Tym samym staje się atrakcją. Dzięki temu łatwiej skupia uwagę małych słuchaczy.
Język angielski w przedszkolu
Duże grupy są dużym wyzwaniem. Dlatego tak ważna jest ciągła zmiana aktywności i wplątanie ruchu do zajęć. Najważniejszymi elementami efektywnej pracy nauczyciela języka angielskiego są:
- wiedza jak funkcjonują dzieci
- otwartość na ich potrzeby
- umiejętne zaciekawienie tematem
Małe dzieci uczą się niezwykle szybko. Język angielski w przedszkolu pozwalaa wykorzystać maksimum predyspozycji małych uczniów.
Angielski w przedszkolu materiały
Gdy wchodzę do sali zawsze mam ze sobą flashcards i jakiś gadżet. Jednak zdarzyło się, że zapomniałam zabrać ze sobą nawet fiszek. Zajęcia odbyły się, choć stanęłam przed dziećmi z niczym. Tak przynajmniej wydawało mi się na początku. Te zajęcia uświadomiły mi, że nie potrzebuję tak naprawdę niczego! Wszystko mam w głowie!
Dobrze zorganizowany scenariusz zajęć to podstawa. Wstęp, rozwinięcie i zakończenie, to etapy, które charakteryzują się pewnymi cechami. Wstęp i zakończenie to rutynowe działania, utrwalające i rozgrzewające. Rozwinięcie to przygoda. Na moich zajęciach przygoda w ruchu. Zakończenie to stała rutyna na pożegnanie, którą wykorzystuję do powtarzania słówek.
Nie przynoszę na zajęcia do przedszkola gadżetów, barwników i zabawek. Korzystam z tego co mogę znaleźć „pod ręką” w przedszkolu oraz flashcards, o których staram się nie zapominać.
Angielski w przedszkolu tematy
Kręgi zainteresowań dzieci na lekcjach języka angielskiego kształtują się w taki sam sposób jak w życiu oraz na innych zajęciach:
- od siebie samego (nauka części ciała)
- poprzez to co otacza nas w sali i dotyczy bezpośrednio (rodzina, zabawki)
- docelowo wiedza o świecie (przyroda)
Jednak zdarza się, że ciekawość świata moich podopiecznych przekracza te granice i dzieci proszą o poruszanie tematów o:
- Dinozaurach
- Kosmosie
- Królowej Jadwidze
Lubię wyzwania, więc takie lekcje przygotowuję.
Program nauczania języka angielskiego w przedszkolu
Obecnie nauka języka angielskiego obowiązkowa jest dla starszych i najstarszych przedszkolaków, a opcjonalna dla młodszych grup. W każdym wypadku zaczynamy naukę “od zera”. Powinien być oparty na podstawie programowej wychowania przedszkolnego i uwzględniać założenia Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego.
Układając lekcje dla moich przedszkolaków wiem jak ważne jest, by moje lekcje nie tylko były zgodne z powyższymi założeniami, ale wpisywały się w najnowsze trendy w edukacji, były praktyczne i użyteczne.
Moim celem jest zaproponowanie takich form pracy i technik, aby uczniowie byli aktywni i zaangażowani na zajęciach. Warto pamiętać, że dla tej grupy wiekowej szczególnie ważne jest poznawanie świata wszystkimi zmysłami.
Nauczanie angielskiego w przedszkolu
Kluczem do efektywnego nauczania angielskiego w przedszkolu jest rozpoznanie potrzeb dzieci i grupy jako całości, znajomość psychiki oraz ich możliwości. Równie ważne jest poczucie bezpieczeństwa i komfort psychiczny podczas zajęć.
Nauczyciel mówiący jedynie w języku angielskim podczas zajęć może ten komfort psychiczny zburzyć. Na początku taka nagła ekspozycja na język obcy może wywołać niepokój i niechęć do mówienia. Nie “ciągnijmy dziecka za język”, dajmy mu prawo pomilczeć, oswoić się z tą nowością, a gdy poczuje się pewnie, z pewnością przemówi.
Abyś mógł/mogła zobaczyć jak pracuję z dziećmi i grupami przedszkolnymi na co dzień, zapraszam do odwiedzenia mojego profilu na INSTAGRAM