Wszystko zaczyna się u podstaw. Jeśli podstawy, fundamenty są solidne, to co na nich rośnie jest stabilne i trwałe. Tak jest w budownictwie, tak jest w życiu i tak jest w nauce. Nasze kochane dzieci, wciąż lubią się bawić, nawet gdy są w czwartej czy piątej klasie, a ja nie mam zamiaru im tego ograniczać. Wręcz przeciwnie. Zabawa, radość odkrywania, pozytywne emocje potęgują moc zapamiętywania i uczenia się. Z każdą grup przerabiam COMPOUND NOUNS, czyli rzeczowniki złożone z dwóch innych rzeczowników. Moi uczniowie mają specjalne zeszyty do tych właśnie słówek. Słówka te regularnie powtarzamy i bawimy się nimi.


Pracę rozkładam na kilka lekcji, dzięki temu uczniowie mają czas na chwilę kolorowania. Dzieciaki nie tylko ćwiczą rękę, ale również nabierają emocjonalnego stosunku do swojej pracy. Uczniowie kolekcjonują słówka, a następnie ćwiczymy je w czasie gier i zabaw. Ćwiczenia dedykowane są dzieciom z dysleksją, ale z pewnością skorzystają z nich również inni uczniowie.
Pełen zestaw ćwiczeń oraz wszystkie materiały potrzebne do pracy z rzeczownikami złożonymi znajdziecie TUTAJ
ZABAWA!
Rozłóż słówka z obrazkami przed dzieckiem. Na początek mogą być tylko trzy. Do nich dobierz słowa, które składają się na te wyrazy. Następnie schowaj dowolny wyraz. Dziecko musi powiedzieć, którego wyrazu brakuje.
UTRUDNIENIE: Zagnij wyrazy pod obrazkami tak, by nie były widoczne. Dziecko określa zagubiony wyraz z pamięci. Możesz również wymieniać te wyrazy na głos.


Zadania, budowanie słowniczka, zabawa słowem ułatwiają dzieciom z dysleksją naukę słownictwa. Warto robić takie ćwiczenia w domu i szkole, gdyż rozwijają wyobraźnię oraz kształtują uważność. Ćwiczenie koncentracji jest szczególnie ważne w kontekście dziecka z dysleksją. Jest to kluczowa umiejętność, gdyż wymaga tego każda praca. Im większe skupienie, tym lepsze efekty możemy obserwować. Dodatkowo zadania te, ćwiczą umiejętność przetwarzania oraz rozumienia tekstu. Znajdowanie słów w „zlepkach” wyrazowych, przyczyni się do szybszego rozszyfrowania tekstu oraz rozumienia go w przyszłości.
