...
Przejdź do treści

Jak przełamać barierę językową u dzieci z dysleksją?

Jak przełamać barierę językową u dzieci z dysleksją?

Dzieci z dysleksją napotykają wiele trudności w nauce języka angielskiego. Trudności te można podzielić na kilka grup, a mianowicie: problem z zapamiętaniem znaczenia słów, gramatyka, pisanie, fonologia, rozumienie ze słuchu oraz motywacja.

Nauka języka angielskiego rozpoczyna się już w wieku 3. lat w przedszkolu. Już wtedy możemy zauważyć pierwsze objawy dysleksji. Więcej poczytasz o tym TUTAJ. To już na tym etapie powinna rozpocząć się świadoma nauka języka angielskiego dziecka z dysleksją. Kiedy przychodzą kolejne etapy edukacji, dla dzieci z dysleksją jest coraz ciężej, ale prawdziwy zgrzyt następuje najczęściej w klasie 4 SP.

Bariera językowa

To właśnie wtedy, gdy dziecko idzie do klasy 4 okazuje się, że ma braki na wielu polach. Umiejętność powtarzania ze słuchu, zdobyta w młodszych klasach, nie przekłada się na czytanie, pisanie, umiejętność stosowania reguł gramatycznych czy szybkość uczenia się kolejnych zadanych słówek.

Bariera językowa po angielsku

Dzieci z dysleksją często zamykają się w sobie, tracą motywację do dalszej nauki, gdyż nie potrafią poradzić sobie z ilością ścieżek pracy w języku angielskim. Rodzi się wtedy bariera językowa, która zamyka dziecko niczym w czterech ścianach, w ciszy i strachu przed odezwaniem się i popełnieniem błędu.

Bariera językowa u dzieci

Przełamanie bariery językowej u dzieci z dysleksją wymaga zindywidualizowanego podejścia i zastosowania odpowiednich strategii. Oto kilka moich sugestii:

Indywidualne podejście

Z dzieckiem z dysleksją trzeba umieć pracować. Trudność polega na tym, że z każdym dzieckiem inaczej. Zrozumienie specyficznych trudności każdego dziecka z dysleksją i dostosowanie metod nauczania do jego potrzeb jest kluczowe.

Każde dziecko może mieć inne obszary trudności, na przykład z czytaniem, pisaniem, rozumieniem czy mówieniem. Każde dziecko z dysleksją może mieć inne potrzeby i obszary trudności związane z językiem. W metodzie Speaky Frog® trzymamy się jednak pewnego schematu, jednocześnie robiąc pewne ustępstwa i dostosowania.

Wsparcie w pisaniu

Podobnie jak z czytaniem, Ćwiczenia pisemne mogą być trudne dla dzieci z dysleksją. Modne stało się używanie komputerów i technologii wspomagających pisanie, dzięki którym dzieci mogą korzystać z funkcji korekty pisowni i gramatyki.

W szkole Speaky Frog® od czasu do czasu wspomagamy się nowymi technologiami, ale wychodzimy z założenia, że AI mamy w głowie. Poznanie ucznia i poprowadzenie go odpowiednią ścieżką jest kluczowe. Zaproponowanie rozwiązań i sposobów radzenia sobie z trudnymi tematami pisania i czytania, tak by uczeń radził sobie “bez prądu” – oto nasz cel!

wsparcie w czytaniu

Czytanie w języku angielskim to koszmar na jawie dzieci z dysleksją. Szkoła językowa dla dzieci Speaky Frog@ opracowała własną metodę wdrażania dzieci w czytanie w języku angielskim. Czytanie na głos, korzystanie z audiobooków, czy też wspomaganie się pamięcią wzrokową poprzez kolorowanie i podkreślanie ważnych fragmentów tekstu to tylko czubek góry lodowej. Warto jednak zaznaczyć, że proces ten rozłożony jest na miesiące, a czasem nawet lata.

Kinestetyczne metody nauczania

Nauka języka angielskiego dzieci w szkole Speaky Frog jest bogata w ruch. Programy nauczania w naszej szkole zostały ułożone tak, by dzieci spędzały jak najmniej czasu “w ławce”. O dziwo, nawet starsze dzieci lubią brać udział w zabawach “bez prądu” na dywanie.

Dla niektórych dzieci z dysleksją skuteczne mogą być metody nauczania oparte na słuchaniu i wykonywaniu działań. Nauczyciele mogą stosować piosenki, rymowanki, gry słowne aby wspomóc naukę języka.

Kreatywne podejście do nauki:

Frustracja, niezadowolenie, zwątpienie – to emocje, które często towarzyszą w czasie nauki dzieciom z trudnościami. Stworzenie interesujących i angażujących zajęć może zwiększyć motywację dzieci z dysleksją do nauki języka. W tym celu wykorzystujemy autorskie gry, zadania zespołowe i projekty artystyczne.

Regularna ocena postępów:

Monitorowanie postępów dziecka i dostosowywanie strategii nauczania na podstawie tych ocen są kluczowe. Dzięki regularnej ocenie można śledzić, co działa najlepiej dla danego dziecka i dostosować podejście w zależności od potrzeb.

Przełamanie bariery językowej u dzieci z dysleksją wymaga cierpliwości, zaangażowania i elastyczności ze strony nauczycieli, rodziców oraz specjalistów ds. edukacji specjalnej. Dzięki odpowiedniemu wsparciu i zastosowaniu strategii, dzieci z dysleksją mogą osiągnąć sukces w nauce języka.

Bariera językowa w komunikacji

Kiedy komunikacja między dziećmi zostaje utrudniona poprzez posługiwanie się innym językiem (na przykład podczas lekcji języka obcego) prowadzi to do nieporozumień, utrudnia wymianę informacji i ogranicza wolność.

Wzrasta ilość pomyłek, a dzieci z dysleksją mogą czuć się ośmieszane i wyśmiewane z powodu ilości popełnianych błędów. To prowadzi do “nielubienia” danego przedmiotu.

Ważne jest, aby nauczyć dzieci zasad gramatyki obcego języka, ale także zachęcać je do eksperymentowania i uczenia się poprzez praktykę. Odpowiednio skonstruowane zajęcia dodatkowe, porządkujące wszystkie obszary, pomogą dziecku w odniesieniu sukcesu w nauce języka obcego.

Śledź na bieżąco jak to robimy w szkole języka angielskiego dla dzieci z dysleksją.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.