Kiedy widzimy dziecko, które boryka się z problemami w czasie nauki, jako edukatorzy powinniśmy umieć zdiagnozować problem i jak najszybciej go rozwiązać. Teoretycznie. Praktycznie nie jest to takie proste, gdyż sama dysleksja przybiera różne formy i to co pomaga jednemu uczniowi niekoniecznie sprawdzi się u innych. Oto kilka faktów, z których powinieneś zdawać sobie sprawę kiedy masz do czynienia z uczniem z dysleksją.
Dysleksja jest nieuleczalna
Dysleksja to zaburzenie w funkcjonowaniu mózgu o charakterze neurologicznym. Czyni ją to nieuleczalną i musi zostać z osobą na całe życie. Nie oznacza to jednak, że osoby z dysleksją nie mogą się uczyć lub osiągnąć sukcesu. Jest wiele znanych osób, które właśnie w szkole wręcz cierpiały z powodu dysleksji, a dziś znane są na całym świecie: Leonardo da Vinci, Hans Christian Andersen, Tomasz Edison czy Albert Einstein.
Dysleksja to coś więcej niż przestawianie liter
Nie ma tu znaczenia inteligencja czy zdolność widzenia lepiej lub gorzej. Sprawa rozbija się o trudności w połączeniu słowa mówionego z pisanym. Odwzorowanie słowa mówionego w piśmie i odwrotnie. Największą trudność dla ucznia stanowi czytanie ze zrozumieniem. Samo przeczytanie słowa, bez jego zrozumienia, nie ma najmniejszego sensu, nie jest to czytanie. Rozwiązaniem może być wsparcie procesu nauki czytania wykorzystaniem dobrze rozwiniętą umiejętnością słuchania!
Z dysleksji nie wyrasta się
Na początku edukacji objawy dysleksji potrafią zabierać radość z uczęszczania do szkoły. Jednak to od dorosłych zależy czy młody człowiek z dysleksją znajdzie własne metody pracy i sposoby przyswajania wiedzy. Łatwiej będzie jeśli zostanie zrozumiany przez nauczyciela na początku swej drogi. Rolą nauczyciela i rodzica jest zaproponowanie różnorakich metod pracy, które ułatwią naukę. Uczeń z dysleksją może wybierze którąś z nich. Jeśli uczniowi z dysleksją zostanie zabrana możliwość pójścia własną drogą i myślenia w swój wyjątkowy sposób, szybko poniesie klęskę. W trakcie wieloletniej pracy z osobami z dysleksją przekonałam się, że osoby te często myślą kreatywnie i twórczo. Znajdowanie „dróg na skróty” i trików, które ułatwiają życie, to ich specjalność!
Jedno jest pewne: z dysleksji się nie wyrasta, jednak jej objawy nie muszą pozostać dokuczliwe przez całe życie!
Dziecko dyslektyczne jest mniej zdolne od innych
Wręcz przeciwnie! Dobrze poprowadzona edukacja dziecka z dysleksją, może zaowocować ogromnym sukcesem! Osoby z dysleksją charakteryzuje nietuzinkowe myślenie. Nie skazujmy tych osób na niepowodzenie tylko dlatego, że nie przyswajają wiedzy w proponowany przez nas sposób. Ważne jest, by zadbać o wsparcie, wiarę we własne możliwości i odwagę, która pomoże zrozumieć mechanizmy funkcjonowania języka. Kluczem jest nauczyć dyslektyka czytania ze zrozumieniem!
To właśnie te krótkie słowa (side words) stanowią największe wyzwanie w uczeniu się języka angielskiego.
Dla dzieci z dysleksją niektóre słowa są trudniejsze od innych. Podczas nauki języka angielskiego słowa: from, of, the, to, for, what, that, where, who i how będą stanowić nie lada wyzwanie. Wszystkie są krótkie i składają się z podobnych liter, tylko że w innej kolejności. Słowa te czynią tekst niezrozumiałym nawet dla najbardziej wytrwałego „poznawacza” języka angielskiego. Poznanie, wyróżnienie i wyjaśnienie roli słów-łączników ułatwi czytanie i rozumienie tekstu, a tym samym naukę języka angielskiego.