Przejdź do treści

Animals – rymowanka do dobrej zabawy

Dobra rymowanka jest jak dobrze przygotowana lekcja – ucząca, zabawna i angażująca. Często jednak w poszukiwaniu czegoś odpowiedniego do moich lekcji nie mogę znaleźć rymowanek, które byłyby łatwe do powtórzenia, a co za tym idzie – zrozumiałe i, przede wszystkim, były nowe dla dzieci. Być może wynika to z rzeczywistości, która nas otacza. Nasze współczesne… Czytaj dalej »Animals – rymowanka do dobrej zabawy

Temat pogody i zabawy kubeczkowe w dużych grupach

Temat pogody uważam za zamknięty! Poświęciłam mu kilka lekcji i na tym koniec! Basta! Psikanie wodą, ciągłe śmiechy, bieganie, wykrzykiwanie słówek! Ile jest w stanie znieść nauczyciel??? Niestety… dzieci tak pokochały zabawy o pogodzie, że same domagają się powtórki na kolejnych zajęciach. I dobrze! Przecież właśnie o to chodziło! Temat miał zapaść im w pamięć.… Czytaj dalej »Temat pogody i zabawy kubeczkowe w dużych grupach

Czym jest dysleksja czyli 5 faktów na temat dysleksji, które każdy rodzic oraz nauczyciel powinien znać

1. Około 20% osób ma dysleksję Tak, naprawdę! 20% to całkiem spory odsetek społeczeństwa1. Aby zobrazować problem, wyobraźcie sobie 5 osób, w których 1 jest osobą z dysleksją. Większość tych osób radzi sobie na tyle dobrze, że nie potrzebuje wsparcia, lub zwyczajnie go nie chce. Spora część osób z dysleksją, często dziś już dorosła, nigdy… Czytaj dalej »Czym jest dysleksja czyli 5 faktów na temat dysleksji, które każdy rodzic oraz nauczyciel powinien znać

My and your czyli dużo radości podczas nauki zaimków dzierżawczych w najmłodszych grupach

Ostatnio pod jednym z wpisów na tematy edukacyjne przeczytałam, że dziewczyny (nauczycielki) wykończone są przygotowaniami do zajęć, szczególnie w grupach przedszkolnych. Drukowanie, laminowanie, czytanie i szukanie, przygotowanie milionów gadżetów oraz nauka piosenek zabiera im tak dużo czasu, że czują się tym zmęczone i wykończone. O ile zgadzam się z ideą rzetelnego przygotowania się do pracy,… Czytaj dalej »My and your czyli dużo radości podczas nauki zaimków dzierżawczych w najmłodszych grupach

Rymowanka o spadającym liściu czyli jak wnieść jesienny klimat na lekcję

Pierwsze jesienne wieczory sprzyjają melancholii i … układaniu porywających rymowanek dla dzieciaków. Tak jest przynajmniej u mnie. Trochę zwolnione tempo wieczorami i długie poranki pozwalają mi na pomyślenie o innych tematach niż codzienne obowiązki🍁 Tak oto, obserwując spadające liście, wymyśliłam uroczą rymowankę, którą wykorzystałam w przedszkolu z maluchami. Dzieciaki uczą się wierszyka na pamięć, by… Czytaj dalej »Rymowanka o spadającym liściu czyli jak wnieść jesienny klimat na lekcję

TO BE koszmar form ściągniętych i początek poważnej gramatyki w klasie 4 SP

Osobiście uważam, że odmiana czasownika „to be” jest podstawą do zrozumienia późniejszych zagadnień gramatycznych. Poświęcam sporo czasu na zrozumienie i przećwiczenie tego zagadnienia przez uczniów. Oczywiście, bez odpowiedniego przygotowania z mojej strony, oraz podsunięcia odpowiednich pomocy, w odpowiednim czasie, nie byłoby późniejszych sukcesów. Pierwszym etapem jest zrozumienie czym jest „to be” i jak się odmienia… Czytaj dalej »TO BE koszmar form ściągniętych i początek poważnej gramatyki w klasie 4 SP

Rozmowy o Królowej

Nie sposób nie poruszyć z uczniami tematu śmierci Królowej Elżbiety. W najbliższym czasie temat ten będzie poruszany we wszystkich mediach, na wszystkie możliwe sposoby. Choć wszyscy liczyliśmy się, że ten smutny fakt nastąpi, nie wiedzieliśmy tylko kiedy. Smutno jest również planować lekcje na tak smutną okoliczność. Dodatkowo, w klasach najmłodszych, które dopiero „rozkręcają” się językowo,… Czytaj dalej »Rozmowy o Królowej

Nauka „bez prądu” może być angażująca i rozwijająca.

W czasach, w których wszystko musi być podpięte do prądu by z tego skorzystać, ja idę pod prąd. Proponuję swoim uczniom, szczególnie tym młodszym, odłożenie wszelkich urządzeń elektronicznych i nawiązań do nich, pomagając im skupić się na przerabianym temacie. Co prawda trudno jest zaproponować dzieciom coś bardziej kolorowego, atrakcyjnego i pobudzającego niż gry na tablecie… Czytaj dalej »Nauka „bez prądu” może być angażująca i rozwijająca.

Gąsienica, czyli duży projekt dla mniejszych i nauka jak działać w drużynie

To był niesamowity projekt drużynowy. Zabawa była przednia, bo całkowicie analogowa i pobudzająca wyobraźnię. Uważam ją za jedną z efektowniejszych zabaw integracyjnych. Nie wymaga zbędnego sprzętu, specjalnych przygotowań, a jednocześnie uczy odpowiedzialności za własną pracę, obowiązkowości i oddaje sprawczość w ręce dzieci. Początek był trudny. Wytłumaczenie samej idei ścigania się gąsienic nie mieściła się dzieciakom… Czytaj dalej »Gąsienica, czyli duży projekt dla mniejszych i nauka jak działać w drużynie

Czerwony pasek – dobro czy zło wcielone?

Nastał czas podsumowania roku szkolnego, a co za tym idzie, wyróżnień i nagród przyznawanych niektórym uczniom za ich szczególne osiągnięcia w nauce. Czerwony pasek na świadectwie, bo o nim tutaj mowa, budzi wiele emocji, momentami wręcz takie, które sięgają zenitu i przeradzają się w nagonkę na osoby, które go posiadają oraz ich rodziców.  Obecnie trudno… Czytaj dalej »Czerwony pasek – dobro czy zło wcielone?

Temat mocno wakacyjny, czyli motyle, pająki, muchy i… komary

Im więcej spędzam czasu z dziećmi na poznawaniu nowego słownictwa, tym więcej chcę się z nimi bawić. Dziecięcej potrzeby ruchu, radości, wygrywania nie da się nie zauważyć, więc można ją jedynie próbować zaspokoić. Stąd mój minimalizm w czasie lekcji. Drukowanie, laminowanie ograniczyłam do minimum, by nie tylko mieć swój czas dla siebie, ale by dzieci… Czytaj dalej »Temat mocno wakacyjny, czyli motyle, pająki, muchy i… komary