Przejdź do treści

Dysleksja i nauka w szkole – dlaczego bywa tak ciężko

Dysleksja i nauka w szkole

Dysleksja i nauka w szkole często nie idą w parze. Na pewno pamiętasz trudne momenty ze swojego szkolnego życia, na przykład kiedy liczyłeś/aś na dobrą ocenę ze sprawdzianu, ale twoje oczekiwania przerosły rzeczywistość. Albo gdy liczyłeś/aś na główną rolę w przedstawieniu, a wcale jej nie dostałeś/aś. Albo gdy byłeś/aś z czegoś bardzo zadowolony/a, ale inni uważali, że nie ma się z czego cieszyć…

Pamiętasz jakie emocje Tobie towarzyszyły? Zastanów się, czy stwierdzenie w stylu następnym razem postarasz się bardziej i na pewno ci się uda cokolwiek wniosłoby do Twojego świata pełnego niepowodzenia. Nie wiem czy masz dysleksję, czy nie, ale zdaj sobie sprawę, dlaczego dziecku z dysleksją bywa w szkole tak ciężko. Dlaczego dysleksja a nauka w szkole, często nie idą w parze.

Jak dysleksja wpływa na funkcjonowanie dziecka w szkole i w domu

Przywołałam trudne wspomnienia? Może niechciane, może bolesne. Ale musisz sobie uświadomić, że skoro tu jesteś i czytasz te słowa, to albo jesteś rodzicem, który poszukuje pomocy dla swojego dziecka, albo nauczycielem, który chce pomagać dzieciom z dysleksją.

dysleksja a nauka wszystkie szkole - dlaczego często jest tak ciężko - Speaky Frog Magazine

Dziecko z dysleksją boryka się z wieloma problemami. Każdego dnia. Śmiem twierdzić, że obecnie, dzieci znalazły się w trudniejszej sytuacji edukacyjnej, niż były poprzednie pokolenia. Możemy dywagować jak to współczesne dzieci mają lepiej, ale nikt nie zaprzeczy, że odseparowanie dzieci od nauczycieli i rówieśników ma swoje skutki po dziś dzień. Po okresie zdalnej nauki, zaczęły narastać problemy z koncentracją uwagi, a dzieci krócej i mniej uważniej potrafią słuchać. Czas pandemii osłabił skuteczność dotychczasowych metod, ponieważ nasze dzieci zamknęły się i rozleniwiły.

Nasz dyslektyk, nadajmy mu imię Gabryś, chodzi do klasy 5 szkoły podstawowej. Jest uczniem czwórkowym, dużo uczy się w domu. Często korzysta z pomocy mamy i starszej siostry. Życie rodziny wiruje wokół szkoły Gabrysia. Mama i siostra pilnują, by nie zapomiał o sprawdzianach, zadaniach domowych i zabieraniu odpowiednich książek do szkoły. Gabryś ma trudności w zapamiętaniu list zadań, zarówno w domu jak i w szkole.

Inne trudności, z którymi boryka się Gabryś to zapamiętywanie wiedzy z kolejnych lekcji, szczególnie gdy przedmioty układają się w tak przypadkowy sposób: historia, matematyka, w-f, biologia, język angielski… Gabryś nie umie się szybko koncentrować na kolejnych tematach i stosować wiedzy, którą już posiada. Szybko się przez to denerwuje i popada w konflikty z innymi uczniami, a nawet nauczycielami. Kiedy widzi, że inni potrafią szybko odpowiedzieć na pytania z historii, matematyki i języka angielskiego, a on nie, jego samoocena spada.

Z biegiem czasu staje się nieśmiały i niepewny swoich słów. Woli milczeć, niż znów wydukać głupotę, z której będzie śmiała się cała klasa. Z czasem mogą pojawić się zaburzenia lękowe.

Dysleksja i nauka języka angielskiego

Pytanie, które nasuwa się każdej osobie mającej do czynienia z osobą z dysleksją to zapewne: czy dyslektyk w ogóle może nauczyć się angielskiego. To już odpowiadam: oczywiście, że tak! A nawet powinien, by zaspokoić swoją ciekawość świata i chęć rozwoju.

Oczywiście dziecko z dysleksją ma trudniej, ale dzięki odpowiedniemu podejściu i odpowiednim metodom, można osiągną wspaniałe wyniki. Dzieci z dysleksją zdają egzaminy ósmoklasisty, zdają maturę, a następnie stają się dorosłymi z dysleksją, którzy pracują w zagranicznych firmach.

Problemem dziecka z dysleksją w czasie lekcji języka angielskiego potrafią dopiec i samemu uczniowi i nauczycielowi. Często dyslektyk nie nadąża za tokiem myślenia nauczyciela, który spieszy się z przekazywaniem wiedzy, gdyż jest obarczony realizacją programu nauczania. A przecież uczniowi z dysleksją powinniśmy serwować wiadomości w małych porcjach i małą łyżeczką – jak pisała Katarzyna Bogdanowicz w swojej książce “Dysleksja a nauczanie języka angielskiego”.

Problemem jest również mylenie kolejności liter oraz zapisywanie słów tak jak uczeń je słyszy. Wymienione problemy powodują powstawanie kolejnych. Uczeń widząc słowa zapisane w języku angielskim, nie potrafi ich przekształcić na język mówiony.

Dyslektyk na lekcji języka obcego

W nauce dziecka z dysleksją ważne jest nauczanie polisensoryczne czyli angażowanie wielu zmysłów. Wykorzystaj mocne strony dziecka, ale ćwicz również te słabe. Do tego należy podejść w sposób świadomy, intencjonalny i indywidualny.

W mojej szkole nauka angielskiego dzieci z dysleksją opiera się na tekstach, które tworzę specjalnie dla tych dzieci. Czytamy książki, bawimy się . Proponuję dzieciakom zabawy, które będą mogli wykorzystać w domu z rodzeństwem lub rodzicami, podaję gramatykę w sposób zabawny i przyjemny, albo wspomagam się gadżetami, które ułatwiają nam pracę. Nam, czyli i mnie i uczniowi.

.

Wyobraź sobie Gabrysia, który cały tydzień uczył się słówek. Mama i reszta rodziny zaangażowała się całym sercem, by Gabryś dostał dobrą ocenę. Niestety, pani zrobiła kartkówkę w formie dyktanda. Mówiła słowa, które dzieci mają zapisać na kartce. Gabryś słysząc słowo “nice” zapisał “najs”. Dostał 3. Wyobrażasz sobie co czuje Gabryś? Jeśli nie, wróć do początku tego artykułu.

Dyktanda, czytanki, ciągłe poprawianie przez nauczyciela, ocena klasy i wyśmiewanie to koszmarna rzeczywistość każdego dyslektyka.

Jak pomóc dziecku z dysleksją

  • zasada 5 sekund – nie oczekuj odpowiedzi od razu. Policz do 5!
  • ogranicz naukę słówek – mniej, ale częściej
  • nie odpytuj na forum klasy
  • zamień kartkówki na ustną odpowiedź
  • potem przepytaj z zapisu tych słów
  • na sprawdzianach pozwól zrezygnować z jednego zadania

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *